La interseccionalitat



La primera vegada que vaig sentir parlar sobre el concepte d'interseccionalitat va ser en l'assignatura "Identitat i Desenvolupament Professional". Em sembla sorprenent que mai hagi sentit parlar d'aquest terme, no sols això, sinó que la gran majoria dels meus companys i companyes tampoc

El significat que vaig formar sobre aquest concepte, amb el suport de la classe, va ser el següent: superposició de les diferents identitats socials. Solen ser produïdes de manera natural. El conjunt d'aquestes fa que la discriminació cap a aquesta persona augmenti. Exemple: una persona que és dona, lesbiana i gitana és més probable que sofreixi més discriminació que una persona que s'identifiqui com a home gitano. La identitat de cadascun es forma per les diferents identitats socials, aquestes no depenen de la biologia de l'individu.

Encara que és cert que aquest concepte és summament necessari i lògic en l'àmbit de l'educació social, sento que també hauria de ser après a un nivell general. És un terme fonamental per a poder comprendre realment a una persona. La frase “Jo no sóc només Yasmina, una dona” dita per la professora durant la sessió em va semblar fantàstica per a explicar aquest concepte. És impossible poder acompanyar a una persona si ens centrem en un únic aspecte d'aquesta.

 Una companya va aportar una idea que no havia arribat a entendre completament fins ara, ella deia que era impossible poder donar remei a una “lluita” enfocant-se solament en un aspecte (donant l'exemple de la lluita racial i de gènere). Ara entenc perfectament al que es referia dient això. Com a futura educadora, em sembla impossible poder treballar amb una persona centrant-me només en un aspecte de la seva identitat.

Això m'ha fet pensar i el meu cap ho relaciona amb l'entrevista que vaig fer amb el meu
grup de  l'assignatura identitat en el treball grupal. Vaig tenir el plaer de fer una entrevista a David Marmolejo, educador social especialitzat en adolescència de risc. Una de les
preguntes de l'entrevista tractava sobre el perfil d'aquests adolescents. Ell esmentava com a aquests joves se'ls exigia un comportament de manera més estricta que a un adolescent
estàndard fora d'aquesta situació. Puc observar en aquesta situació com l'Estat no té en compte la interseccionalitat d'aquests joves, ja que els veuen únicament com a persones
migrants i no com el conjunt d'identitats que posseeixen, entre elles, la seva adolescència. És
a aquesta mena de situacions a la qual em refereixo quan dic que s'ha de formar a la població
fora de l'àmbit de l'educació social el concepte de la interseccionalitat. En aquesta entrevista
vaig poder entendre perfectament aquest terme sense si més no esmentar-lo. Vaig entendre com aquests joves sofreixen aquest tipus de discriminacions i com els adolescents amb un perfil diferent no les sofreixen.



En algun moment de la cerca d'informació d'aquest concepte em vaig topar amb una xerrada TED que em va semblar summament interessant, es tracta del vídeo “The urgency of intersectionallity” de Kimberlé Crenshaw. A part de semblar-me entretingut, em va semblar informatiu i formador. És un vídeo que fàcilment recomanaria a qualsevol persona durant converses de diversos temes. Aquest va ser el suport decisiu per a acabar de comprendre el significat d'aquesta paraula. El vídeo és el següent:


Si analitzo bé la meva trajectòria amb aquest concepte podria dir que coneixia allò que descriu la interseccionalitat, tot gràcies a diversos exemples que s'han creuat en el meu camí durant els últims anys, la qüestió era que no sabia que hi havia una paraula que els definís.

YMG


Bibliografia

Pnitas. (2019, 19 junio). Interseccionalidad qué bonito nombre tienes. https://bit.ly/3sAMhCo

TED. (2016, 7 diciembre). The urgency of intersectionality | Kimberlé Crenshaw [Archivo de vídeo]. https://bit.ly/2KrvrVi


Comentaris